"

Tech Reviews » Vestax VCI 300/Serato ITCH

Vestax VCI 300/Serato ITCH

Pro ty kdo už četli nějaké moje recenze se tu asi nemusím moc rozepisovat o tom, že nejsem zrovna velkým příznivcem všech možných kontrolerů a jakýchsi náhražek za hraní z gramofonů. Ne, že bych je vyloženě neměl rád, ale vždy tam bylo něco co mi nesedělo nebo bylo nějakým způsobem nepřirozené a hraní se potom stávalo trošku křečí místo toho, aby si to člověk užil. Controler Vestax VCI 300/Serato ITCH mě ale hodně mile překvapil a dokonce snad i přesvědčil, že ne všechny „náhrady“ za gramofony musí být špatné.
    Už když jsem přístroj vyndal z krabice, byl mi celkem sympatický. Žádná plastová „mrcha“ která se během pár hraní rozsype, ale poměrně masivní  hliníková konstrukce která vypadá, že by mohla něco vydržet. Samozřejmě se mi tady asi nepodaří popsat všechny funkce jednotlivých prvků, od toho je manuál, ale budu se snažit, aby to bylo pochopitelné i pro laika a případné dotazy rád zodpovím.
    O co se tedy konkrétně jedná? Jde o USB/MIDI kontroler určený pro ovládání DJ softwaru SERATO ITCH, což je v základu to samé jako klasické SERATO SCRATCH LIVE. Funkce a nastavení SERATA ITCH tady tudíž nebudu rozepisovat, jelikož je dost podobné klasickému Seratu a to už jsme zde rozebírali. Kontroler samotný obsahuje  integrovanou  kvalitní zvukovou  kartu podporující standart ASIO 2.0 a převodníky Audio Codec IC s rozlišením 24 bitů, což samo o sobě zaručuje kvalitní zvuk. I fadery a crossfader jsou zde kvalitní a jsou použity stejné jako u špičkového DJ pultu Vestax PCM-08Pro. Fader i crossfader mají dokonce nastavitelný průběh, což jsem snad ještě u žádného jiného kontroleru se kterým jsem se doposud setkal neviděl. Korekce jsou třípásmové a dostatečně kvalitní, aby nějakou doby vydržely. Pitch control je v rozsahu +/- 6% neboli 0-12% jak chcete. Pokud potřebujeme rozsah větší, můžeme si ho pomocí dvou tlačítek „pitch shift“ posunout do rozsahu  6-18%, 12-24% a tak dále a to samé i směrem dolů. Když potřebujeme rychle „pitch control“ vyresetovat zmáčkneme obě tlačítka „pitch shift“ najednou. Je zde i funkce „key lock“, kterou už jsme si zde několikrát popisovali, takže ji tentokráte vynechám a dále s pitch controlem související „quartz“, která nám vypíná „pitch control“ a  přepíná ho na 0. Pomocí kontroleru si jednoduše můžeme přiřadit 3 stále cue pointy a jeden dočasný a pomocí tří tlačítek je kdykoliv vyvolat. Tato tlačítka slouží zároveň pro jednoduché loopování. To samotné funguje velice jednoduše a intuitivně a není těžké se s ním naučit pracovat. Je tu i funkce „reverse“,  která už se stala jakousi samozřejmostí . Dále je zde např. funkce „autotempo“ nebo „autoloop“, které ale nebudu úmyslně rozebírat, protože bych se do toho pravděpodobně hrozně zamotal a myslím, že samotné názvy mluví samy za sebe. Navíc nejsem zrovna příznivcem automatického srovnávání rychlosti, takže sorry. Jog wheel si můžeme přepnout mezi „normálním“ režimem nebo režimem „scratch“. U „normálního“ režimu funguje jog wheel pro popohnání či zpomalení skladby, při režimu „scratch“ pokud se dotkneme dotykového jog wheel, track se nám okamžitě zastaví jako když sáhneme na desku a po té si můžeme se skladbou pohybovat jak je nám libo a samozřejmě i scratchovat. Další vychytávkou jog wheelu je možnost nastavení citlivosti dotykových senzorů a  simulace kroutícího momentu jako u klasického DJ gramofonu. Zjednodušeně řečeno, pokud kolečko více utáhneme, manipulace s jog wheelem jde více ztuha, pokud povolíme, jde lehce. Každý si může nastavit tak jak mu ponejvíce vyhovuje.  Hlavně se mi ale líbilo celkové ovládání, protože pokud chcete, nemusíte se počítače ani dotknout a vše můžete řídit a přiřazovat pomocí kontroleru. Načítání skladeb, listování ve vaší knihovně, přiřazování cue pointů, loopování atd. to vše se dá dělat pomocí několika tlačítek přímo z kontroleru.
    Z konzole jsou dva výstupy, jeden master v podobě velkých „jacků“ a jeden „chinchový“ bohužel oba mají dohromady jen jedno ovládání hlasitosti. Dále je zde jeden „chinchový“ vstup pro externí zařízení s vlastní nastavitelnou hladinou.a jeden mikrofonní vstup taktéž s vlastním ovládáním. Navíc oba vstupy mají vlastní nastavitelné korekce které ale nenajdeme na kontroleru, ale v softwaru.  Pokud bysme si chtěli nahrát třeba záznam setu není problém, protože to zase umožňuje Serato Itch. Zde si jen vybereme z jakého vstupu chceme nahrávat a můžeme začít. Na výběr je buď mix, mikrofon nebo aux.
Pokud tedy hledáte jednoduché řešení pro vaše hraní a nechcete si kupovat gramofony, vřele vám toto doporučuji. Na hraní si s sebou potom totiž budete vozit jen tento kontroler a počítač. A jak jsem již psal na začátku byl jsem mile překvapen. Ovládání intuitivní, které se každý naučí během několika minut a technické provedení podle mě na vysoké úrovni.

Konektory
• Linkový Audio vstup/ Thru
• Master 1 audio výstup ( 6,3 jack )