"

Tech Reviews » Studiový mixpult BEHRINGER Xenyx 1204FX

Studiový mixpult BEHRINGER Xenyx 1204FX

    Již jsem zde dělal několik recenzí na výrobky od firmy Behinger a bohužel ve velké většině případů nedopadly z mého pohledu moc dobře. Studiový mixpult Xenyx 1204 FX je na tom naštěstí o dost lépe, i když se cenově stále řadí do té nižší kategorie. Jednak jsem tento mixpult viděl už v několika „home“ studiích mých kamarádů, jednak jsem se s ním setkal i v několika radiových produkčních studiích, takže mi z toho logicky vyplývá, že to s ním nemůže být tak zlé a doufám, že se nemýlím.
    Když jsem mix doma zapojil, první co mě potěšilo byl téměř nulový šum, který z mixu vychází, respektive nevychází. S tím jsem totiž měl u výrobků od firmy Behringer již několikrát problém. Po té mě také potěšila přítomnost 24-bit multi FX procesoru s více než 30-ti efekty. Nebudeme si zde popisovat všechy jednotlivé funkce, protože k tomu slouží manuál a mi na to zde nemáme prostor, spíše se pokusím vypíchnout to nejdůležitější co tento mix umí.
    Jedná se o profesionální mixážní pult se čtyřmi mono a dvěma stereo vstupy. Všechny šavle jsou zde vybavené třípásmovými britskými equalizéry s rozsahem +/- 15 dB. Jak jsem se dočetl v manuálu, tak obvody britských equalizérů jsou založeny na technologii použité v dobře známých špičkových pultech a přimáší teplý zvuk bez jakýchkoliv nežádoucích postraních efektů jako je naříklad fázový posun či omezení šiřky pásma. Hraniční frekvence horního pásma je 12 kHz a dolního 80 Hz. Střední pásmo je konfigurováno jako filtr s centrální frekvencí 2.5 kHz. Mono kanály mají ještě navíc tlačítko pro LOW CUT filter pro eliminaci nežádoucích nízkofrekvenčních komponentů v signále. Jednoduše řečeno, pokud zde zapojíte mikrofon, tak vám toto tlačítko zajistí ořezání těch nejhlubších nežádoucích frekvencí. Stereo kanály jsou vybavené dvěma symetrickými linkovými vstupy v podobě 1/4“ konektor pro levý a pravý kanál. Pokud se připojíte pouze do kanálu s oznečením L, kanál bude pracovat v režimu mono. K oběma vstupům je možné připojit i nesymetrické konektory. Výstupy AUX SEND sbírají signály z jednoho nebo více kanálů a slučují je do sběrnice. Signál na sběrnici je následně přenášen na konektor AUX SEND a odtud přesměrován  například na aktivní monitorovací reproduktor nebo do externího efektového zařízení. Výstup z externího efektového zařízení je možně přivést zpět pomocí konektoru AUX RETURN. U našeho modelu je výstup FX SEND přesměrován přímo do integrovaného efektového procesoru. V manuálu jsem ještě našel upozornění, že pokud k výstupu AUX SEND 2 připojíte externí efektové zařízení, interní efektový modul se vypne. U každé šavle je také dioda CLIP. Když se nám tato dioda rozsvítí, signál příslušného kanálu je příliš silný a může docházet ke zkreslení. Výstupy jsou zde celkem tři. Výstupy MAIN přenášejí signál hlavního mixu a jsou v podobě symetrických XLR konektorů. Výstupy ALT 3-4 jsou nesymetrické a přenášejí signály kanálů, které jste přiřadili do této skupiny pomocí tlačítka MUTE. Je možné je použít na přesměrování podskupiny do dalšího mixpultu nebo jako nahrávací výstupy, které pracují v tamdemu s hlavním výstupem. Vzhledem k tomu, že tlačítko MUTE funguje u DJ mixpultů a většiny přístrojů trošku jinak, chvíli mi trvalo než jsem přišel na to jakou funkci má zde, tak se nenechte zmást jako já. Poslední výstup je CONTROL ROOM OUT. Pro XLR konektory mono vstupů je zde také přepínač na 48 V PHANTOM napájení kondenzátorových mikrofonů. Asi by bylo slušností upozornit na skutečnost ohledně PHANTOM napájení, kterou jsem objevil v manuálu. Pokud chcete používat toto napájení, nesmíte nikdy k mikrofonnímu vstupu připojovat nesymetrické XLR konektory. A pokud zapnete PHANTOM napájení, doporučuje se počkat přibližně minutu, než se systém stabilizuje. Poslední část dnešní recenze věnujme efektovému procesoru. Najdeme zde klasickou sbírku efektů jako jsou reverb, chorus, flanger, delay či jejich různé kombinace. Údajnou výhodou zabudované efektové jednotky je, že nevyžaduje žádné zapojování kabelů a tím zabránění vzniku zemnících smyček (viz manuál). Při pohybu knobem FX TO MAIN zmixujeme signál bez efektu s efetkovým signálem. To se děje i při mixování signálu s monitorovacím mixem. Hlavní rozdíl je, že poměr mixu se nastavuje pomocí FX TO MON. V obouch případech samozřejmě musí být signál přiveden do efektové jednotky pomocí knobu FX na každém jednotlivém kanálu.
    Těžko hodnotit takovýto studiový mixpult po pár hodinách používání, k doopravdy serióznímu hodnocení bych se odvážil až po pár dnech či týdnech používání, kdy člověk objeví drobné nedostatky či naopak výhody. Nicméně u mě má hodnocení celkem kladné a pravděpodobně zatím nejlepší z výrobků Behringer, které jsem měl doposud možnost vyzkoušet.


© 2017 Philip TBC | dnb mp3 sety | Loadtime: | 0,029675s