"

Tech Reviews » NI Maschine MK1

Po recenzi na Komplete 7 a menší odluce na prozkoumání dalšího skvělého produktu jsme tu s další recenzí, tentokrát na produkt Maschine opět od firmy Native Instruments. Nechtěl bych hned na začátku recenze říkat, že Maschine je složité zařízení se kterým se budete učit dlouho pracovat, ale na to, abych mohl říci „tahle recenze je vyčerpávající výpověd o Maschine" bych přece jen potřeboval asi o rok více času než jsem na to doteď měl. Pokusím se tedy Maschine popsat tak, jak jsem to já za těch pár sezení byl schopen chytit. Nikdy předtím jsem nepracoval s klasickým samplerem (kdyz nepočítam VST plug-in Kontakt, který jsem ale stejně moc nikdy nepoužíval), ale vždy jsem obdivoval hiphopové producenty, co jsou schopni vytvorit pouze za použití sampleru. Pro mě teda zbrusu nová zkušenost a hlavně pracovní prostředí pro produkování.

         Začal bych ale z trošku jiného konce a to využití Maschine jako kontroleru k jiným softwarům. To vlastně byla i moje první zkušenost s Maschine. Připojil jsem si Maschine k Seratu, namapoval jsem si jednotlivé funkce (pomocí funkce midi to jde velice jednoduše) a mohl si začít hrát. Samozřejmě kterákoliv funkce v softwaru jde přiřadit ke kterémukoliv padu či knobu a každý si tak může namapovat Maschine přesně tak, jak mu to vyhovuje. Jednotlivé namapování se automaticky ukládá, takže při dalším použití se samozřejmě automaticky vyvolá. Konkrétně pro Serato je samozřejmě spousta jiných kontrolerů, ale proč nepoužít tenhle, když ho máte doma. Samozřejmě jde Maschine použít jako kontroler k jakémukoliv softwaru, který umožňuje mapování. A samozřejmě jde používat dohromady Maschine jako kontroler a Maschine jako sampler, pouze se přepínáme mezi dvěma režimy tlačítky Shift a Control.

         Teď se ale pojďme podívat na Maschine jako takový. Maschine je kombinace intuitivního sekvenceru, sampleru a více než 20 vysoce kvalitních efektů s ovladačem pro reálný čas. Maschine hardware je jak nástroj, tak ovladač v jednom. Šestnáct osvětlených rychlostně i tlakově citlivých ploch tvoří prostředí pro intuitivní tvorbu beatů, kratičkých zvuků i tvorbu paternů a celých sekvencí s pomocí Maschine softwaru. Dva velké displaye s vysokým rozlišením a osmi odpovídajícími otočnými potenciometry, tlačítky a ovladači pro pohyb v sekvenceru jsou perfektně integrovány do Maschine softwaru.

         Řečeno mluvou laika, je to kontroler plus software v počítači, který tímto kontrolerem ovládáme. V praxi to znamená, že Maschine lze použít pouze v kombinaci s počítačem. Native Instruments se v rámci udržení co nejnižší ceny rozhodli nedávat do kontroleru vlastní zvukovou kartu a tudíž je potřeba použít buď interní zvukovou kartu v počítači nebo jinou externí zvukovku. Kontroler obsahuje 16 vysoce kvalitních ploch (pady), 41 tlačítek a 11 otočných ovladačů. Dále ovladače pro přehrávání, záznam, sekvencování, automatizaci a aranžmá. Machine pracuje s formáty WAV, AIFF a umí pracovat i s REX soubory, které obsahují informace o čase. Navíc Maschine podporuje import z klasických samplerů MPC 500, MPC 1000, MPC 2000(XL), MPC 3000, MPC 4000 programů. Pokud byste tedy chtěli importovat MP3 soubor, máte bohužel smůlu, respektive si ho musíte nejdříve převést na jeden z uvedených formátů a pak jej můžete naimportovat. Samozřejmě chápu, že NI chtějí zachovat nejvyšší moznou kvalitu zvuku, na druhou stranu bych klidně uvítal kdyby to MP3 soubory umělo číst. Občas člověk narazí na zvukové banky v MP3 320 kbps kvalitě, ale když by měl každý jednotlivý sampl před použítím převádět na WAV či AIFF, stráví nad tím svoje mládí. Na druhou stranu, Maschine jako takový obsahuje asi 6GB inspirativních zvuků studiové kvality s více než 18.000 vzorky a stovkami paternů, které se perfektně hodí pro elektronickou hudbu, urban a "indietronic" styly. K dispozici je vše od sad bicích, přes zvuky syntezátorů, až po nasamplované akustické nástroje. Všechny tyto zvuky byly nasamplované a označené pro vaše pohodlí a možnost okamžitého použití. Maschine také nabízí efekty studiové kvality od dynamických procesorů, přes rytmické nástroje až po masteringové nástroje. Všechny lze nastavovat v reálném čase prostřednictvím hardwarového ovladače. Taktéž obsahuje spoustu předpřipravených produkčních kitů, které vám můžou poměrně dost urychlit práci při produkci. Je zde I několik “artists kits” od různých producentů, které samozřejmě můžete použít. Jednak se můžete podívat jaké kdo používá postupy při produkci a samozřejmě můžete celý kit přearanžovat, vyměnit nějaké zvuky atd. a práce jde rychle od ruky. Vzdyť kdo by se nechtěl podívat jak skláda hudbu třeba Amon Tobin, Matthew Herbert či Chris Liebing.

         Co se týká samotných nasamplovaných synthetizátorů (např. Masssive, Reaktor, FM8, Absynth), tak samozřejmě zvuková kvalita je vynikající, bohužel samotná editace není tak dokonalá jako u samostatných nástrojů. Pokud je někdo zvyklý například pracovat se synthetyzátorem Massive, tak se musí připravit na to, že tolik možností modulování zvuku jako na samotném synthetizátoru tu mít nebude, nicméně možností je furt dost. Není to prostě synthetizátor pracující s oscilátory, ale sampler pracující se zvukovými vzorky.

         Pokud si vlezete do nastavení, je zde poměrně důležitá informace týkající se automatické kvantizace. Je zde možnost ji úplně vypnout nebo nastavit jen pro nahráváni a nebo společně pro nahrávání a živé hraní. To znamená, že i když je člověk úplný nemehlo a není schopen nahrát jednotlivé údery (midi notičky) přesně, tak to za něj software udělá automaticky. Vy si pak můžete ještě jednotlivé notičky šoupnout kam potřebujete. Samozřejmě ne každý chce hrát úplně přesně na doby a proto je zde i možnost kvantizaci zcela vypnout.

         Zajímavá je i funkce slicing, díky níž lze automaticky rozdělit jakýkoliv zvukový soubor na jednotlivé části a ty pak použít jako samostatné vzorky. Vzorky jsou rovnou automaticky přiřazeny jednotlivým padům Maschine. Jednotlivé úseky lze potom přesně doladit ručně, pokud je to potřeba. V praxi to znamená, že si natáhnete například drum loop a pomocí téhle funkce si ho “rozkrájíte” na jednotlivé bicí, které potom můžete přearanžovat.

         Co se týká exportování z Maschine lze exportovat soubory WAV a AIFF v 8, 16 a 24 bitové hloubce. Samozřejmě první o co jsem se zajímal bylo, jestli je možné vyexportovat jednotlivé stopy. Ano, je to možné a máme tu hned několik možností exportu. Jednak se dá vyexportovat master do jedné stopy nebo jednotlivé groupy a nebo jednotlivé stopy v groupách. U exportování group i jednotlivých zvuků si můžeme zaškrtnout co přesně chceme exportovat. Toto je samozřejmě dobré k tomu, abychom celý track po jednotlivých stopách mohli pořádně smíchat v nějakém jiném softwaru. Zde totiž chybí integrovaný mixpult, kde bysme mohli finální mix přesně doladit.


© 2017 Philip TBC | dnb mp3 sety | Loadtime: | 0,010652s