"

Tech Reviews » Native Instruments Komplete 7

Napsat něco jako kompletní recenzi na balík Komplete 7 od Native instruments je podle mě nemožné a nebo by na tom musel člověk strávit půl roku práce a stejně by to furt nebylo dost času udělat to detailně. Navíc když sousedi dělají kompletní rekonstrukci bytu a vrtačky a sbíječky vám buší do hlavy od rána do večera, máte problém dát dohromady smysluplnou větu. Pokusím se ale tenhle balík virtuálních nástrojů a efektů popsat co nejlépe, stručně a výstižně.

         Samotná firma Native Instrument funguje přibližně od roku 1995. V tuhle dobu muzikant a hráč na syntezátory Stephan Schmitt cítil obrovskou limitaci hardwarových nástrojů a chtěl to celé posunout někam dál. Ty se mu zdály nejen zbytečně velké a drahé, ale také velice omezené z hlediska zvukových možností a hudební expresivity. Společně s programátorem Volkerem Hinzem sestavili návrh prvního modulárního softwarového syntezátoru, který nazvali Generator. V tu dobu také probíhal obrovský boom IT, který přinesl i řadu dalších nových technologií a možností kam se s hudebním softwarem dále vyvíjet. Dnes firma nabízí přes šedesát různých produktů od syntetizátorů a samplerů přes zvukové banky, balíky různých nástrojů, výukových DVD až po hudební hardware. A jedním z produktů této firmy je i balík virtuálních nástrojů Komplete 7.

         Ten obsahuje jak synthetizátory (Massive, Absynth, Reaktor, FM8...), tak klasická piana (Vienna concert grand, Berlin concert grand, New York concert grant...), nástroje pro tvorbu bicích (Battery 3, Abbey Road 60s drums), sampler (Kontakt 4), kytarové a bassové nástroje (Guitar rig 4 pro, Rammfire, Scarbee mm-bass) a efekty(Reflektor, The Finger...). Dohromady 24 nástrojů a efektů, 90 giga dat a přes 10 000 zvuků. Já osobně nejsem až tak zaměřen na klasické nástroje a tak jsem byl trosku zklamán, když jsem při instalaci zjistil, že hodně velká část z 90 giga dat jsou zvuky pro klasické klavírní nástroje. Celý Komplete 7 jsem si instaloval na trošku starší PC a pokud se rozhodnete instalovat všechny zvukové banky, připravte se na několik hodin instalace. Vše záleží na rychlosti čtecího zařízení a vašeho počítače. Při instalaci na MacBook byla doba výrazně kratší.

         Všechny nástroje z Komplete 7 lze použít jako stand-alone aplikace, nechybí 64bitová podpora a funkčnost v ProTools, Logicu, Cubase, Live a v dalších sekvencerech. Po dokončení instalace se spustí Servis Center, kde musíte nejprve vše zaregistrovat a poté jsou vám nabídnuty všechny dostupné updaty, které si můžete hned stáhnout a nainstalovat. U počítačů nepřipojených k internetu je ještě potřeba projit offline aktivaci, což ale není žádný velký problém.  Rozhodně je rychlejší varianta mít počítač připojený k internetu, aktivace a upgrady se tím výrazně zjednoduší a urychlí.

         Komplete 7 je samozřejmě navržen tak, aby byl přístupný co nejširšímu spektru uživatelů, od začátečníků až po profesionály. Všechny zvuky obsažené v Komplete 7 jsou navržené tak, aby byly rychle přístupné v aplikaci Kore Player, komunikující s hardwarem od Native Instruments. Ten, kromě indexované knihovny presetů, nabízí MIDI Learn funkci a možnost změny zvuku pomocí osmi potenciometrů a osmi tlačítek.

         Nemá cenu tady popisovat jednotlivé nástroje, jelikož je jich moc a každý kdo už s nějakým virtuálním nástrojem pracoval mi dá za pravdu, že možnosti jsou téměř neomezené. Zkusím se tedy zaměřit jen na to, co mě doopravdy zaujalo a stručně vám to popsat.

         Začneme třeba s efektem The Finger který navrhl U.K. producent a performer Tim Exile. U tohoto efektu je základem pochopit, že ho musíte ovládat pomocí midi klávesnice. Je totiž navržen zejména na živé hraní, ale dá se samozřejmě použít i na studiovou práci. Doporučuji si najít instruktážní video na Youtube, kde se přesně dozvíte jak tenhle efekt zapojit a používat. U většiny nástrojů na to člověk přijde sám, tady ale v rámci ušetření vašeho drahocenného času doporučuji zhlédnout zmiňované video. The finger vám umožňuje v reálném čase pomocí midi klávesnice přepínat mezi několika efekty najednou. Najdete zde více než 40 efektů, zahrnujících real-time samplery, reranžery, granuální efekty, delaye, filtry, kruhové modulátory a další.

         Pro mě zásadní součástí Komplete 7 byl synthetizátor Massive. Je to jeden z mála „synťáků“ který si doopravdy zaslouží svoje jméno a v dnešní době snad neznám jediného producenta elektronické hudby, který by ho nepoužíval. Lezou z něj doopravdy monstrózní bassy té nejlepší kvality. A pokud se s ním člověk naučí trošku zacházet, máte zde dokonalý nástroj na tvorbu basů. Dovolím si říci, že například dnešní dubstepová scéna by se bez něj asi jen těžko obešla. Jeho poměrné jednoduchý vzhled vám umožňuje rychlý přístup k modulaci, filtrům a efektové sekci, stejně tak jako přístup k vašim presetům. V Massivu je pro vás připraveno okolo 600 předpřipravených presetů a další banky se samozřejmě dají dokoupit.

         Pokud se podíváme na sampler Kontakt, máme tu další dokonalý nástroj pro tvorbu hudby. Jednak tenhle nástroj funguje jako sampler, jednak jako vstupní brána ke klasickým klavírním nástrojům. Ty zde byly obzvláště pečlivě nasamplovány a jak jsem se již zmínil, zabírají většinu z 90 giga dat. Například Vinatge piano A-200 bylo dva měsíce nahráváno a poté půl roku upravováno do finální podoby. Velkým přínosem u nové verze Kontaktu je vylepšení nahrávání samplů. Přepracovaný systém nahrávání rapidně snižuje dobu nahrávaní zvuků na minimum. Tam, kde jste dříve preset nahrávali minutu, se teď doba snížila na 1 sekundu. Dalším zlepšením je i to, že pokud přetáhnete preset z adresářového okna na aktivní instrument, tento nově vybraný preset instrument nahradí, místo toho, aby ho přidal jako další do nástrojového racku. Toto vám samozřejmě ušetří spoustu času při hledání nových zvuků. Rychlý přístup k .PDF souborům, kde se dozvíte vše potřebné naleznete v prvé části „Instrument“ pruhu v Kontakt library. Další z koncertních pian je serie Akustic Piano Series, která nabízí 3 koncertní křídla: Berlin Concert Grand, New York Concert Grand, Vienna  Concert Grand. Díky technologii KPS lze měnit parametry zvuku, jako například hlasitost rezonance strun, úderu kláves či pedálu. Integrovaný reverb zní poměrně přirozeně. Zajímavý je také parametr Position, který určuje vzdálenost posluchače od klavíru a hlavně stereo pozici.

         Co se týká živých bicích oslovili mě zejména AbeyRoad Drums. Tahle sada obsahuje kvalitně nasamplovanou bicí sadu Gretch Round badge White Marine Pearl ze 60. let, nahrávanou ve vyhlášeném anglickém studiu AbbeyRoad. Jednotlivé zvuky umožňují změnu ladění, nastavování overheadů a velikosti místnosti, umístění mikrofonů a změnu ADR obálky. Nechybí mixer pro celou sadu. Pro rychlé přiřazení ke klávesám můžete použít MIDI Learn. Příjemná je i možnost výběru MIDI mapy například pro V-Drums, BFD, Ezplayer a podobně.

         Podle mě trošku přeceňovaný, možná pro mě jen trošku složitý, nicméně stále skvělý modulární syntetizér Reaktor se také dočkal svých zdokonalení. Reaktor je vlastně několik syntetizátorů a efektů v jednom. Verze 5.5 přichází s novou grafikou, novými možnostmi synthézy a doplněnými funkcemi s přidanou hodnotou. Ve standardním zobrazení nyní Reaktor nabízí jedno okno s ensemble panelem. Celkový design se hodně přiblížil k zobrazování klasických VST instrumentů. Dříve mi přišel Reaktor zbytečně složitý a často jsem se v něm ztrácel. Dnes je ale vše jinak a reaktor nabízí poměrně přehlednou grafiku s rychlým přístupem k jednotlivý syntetizátorům a efektům. Nahrávání modulů pomocí levého panelu je snadné a intuitivní. Jednotlivé moduly jsou zařazeny do kategorií, což nám výrazně ulehčuje a zrychluje práci. Zvuková variabilita, otevřenost systému a obrovská možnost s modifikací samplů je jen velmi krátký výběr z jeho možností.

         Guitar rig je v podstatě simulace kytarového efektu s mnoha a mnoha možnostmi. Osvědčený systém volně definovaného racku spolu s hardwarovým kytarovým pedálem nabízí dobré prostředí pro nově naprogramované pluginy.

         Na žádost majitelů DJ softwaru NI Traktor používat interní efekty i v sequenceru byl Guitar Rig rozšířen o celou sérii  modulačních efektů. K dispozici jsou například Beat Slicer, Beat Masher, Gater, Digital LO-FI,traktor delay atd. I když ve většině případů je možné modulovat efekty „pouze“ čtyřmi parametry, pro živé hraní a zásadní změnu zvuku to bohatě stačí. Nechybí samozřejmě možnost ovládat parametry pomocí automatizace uvnitř sequenceru.    

         A co dodat závěrem? Snad jen to, že Komplete 7 je momentálně na trhu asi nejkompletnější balík nástrojů, efektů a zvuků, který je k dispozici. Z vlastní zkušenosti můžu říci, že jen vyzkoušení a projetí všech nástrojů a bank vám zabere doopravdy hodně času a stále je co objevovat.

 


© 2017 Philip TBC | dnb mp3 sety | Loadtime: | 0,020273s