"

Tech Reviews » Mixpult Korg ZERO 8

Mixpult Korg ZERO 8

    Abych řekl pravdu, tak dnes se mi dostal pod ruce tak nabušený mixpult, že jsem dost dlouho ani nevěděl kde začít. Je zde totiž tolik funkcí a možností, že dopodrobna je všechny popsat a rozebrat je skoro nadlidský úkol a jak sami víte, recenze na 20 stránek nikdo nečte a i mně to přijde zbytečné. A pokud někdo shání podrobnější informace, doporučuji zajít do prodejny a tam si příslušné zařízení vyzkoušet, či si pečlivě nastudovat manuál. Mojí snahou je tento mixpult přiblížit čtenářům všech kategorií a tak se budu snažit nezabíhat do příliš velkých podrobností, ale spíše popsat jeho jednotlivé funkce a možnosti. A jelikož jsme se v těchto recenzích většinou věnovali dj-ské technice, tak i na tenhle mixpult budeme nahlížet podobně i když by se dal samozřejmě použít i na studiovou práci.
    Na začátku bych rád zmínil jen pár technických specifikací, které jsou u tohohle pultu celkem zajímavé. Jedná se o 24-bitový stereo digitální mixpult podporující samplovací frekvenci 44.1 kHz, 48 kHz a hlavně ultra high quality 192 kHz, což už je víceméně na stejné úrovní kvalitou zvuku jako DVD audio.
Mixpult je osmi šavlový, má několik druhu vstupů a na každou šavli si můžeme přiřadit jakékoliv zařízení. Na nejhornějším knobu si můžeme vybrat mezi vstupy phono (3 krát), mikrofon (2 krát), kytara, cd/line, line, audio, audio+midi, midi. Vstupy jsou většinou dva velké mono „jacky“ nebo „chinc“ a u mikrofonu ještě na víc „kanon“. Výstupy jsou zde dva mastery („kanon“ a dva velké mono „jacky“(levá a pravá strana)), odposlech opět dva velké mono „jacky“ a optický výstup. Dále je zde dvakrát firewire, pro propojení s počítačem, dvakrát výstup a vstup pro externí sendové efekty, opět v podobě dvou velkých mono „jacků“ a vstup a výstup pro midi. Jak sami vidíte, tak na tenhle pult se dá připojit doopravdy hodně věcí a pokud jsme dost zruční, můžeme kombinovat hraní z gramofonů, cd, počítače, kytary a v podstatě z čehokoliv, protože vše se zde dá připojit a celkem jednoduše ovládat. Co se týče samotných šavlí a crossfaderu, tak ty mi přišli trošíčku horší kvality, co se materiálu týče, ale co se týče nastavení křivek, tak asi nejlepší co jsem do teď viděl. Na displeji, který je umístěn napravo hned nad crossfaderem si můžeme průběh nejen nastavovat, ale i vidět. Křivku si pomocí dvou parametrů můžeme v podstatě nakreslit přesně takovou, jakou ji chceme mít. Druhou otázkou je, jestli to vlastně k něčemu praktickému je? Většina lidí stejně používá buď fader velice ostrý nebo pozvolný a velké množství djs si s tím vystačí. Co se týče korekcí, tak ty jsou opravdu super a zabírají krásně. Jsou sice třípásmové, což by už samo o sobě bylo dostačující, zde je ale ještě navíc k ovládání středů přiřazen další knob, kterým si můžeme posouvat střed tohoto frekvenčního pásma a tím pádem si to poladit, podle našich představ. Aby toho ale ještě pořád nebylo málo, tak hned vedle ovládání gain, máme knob EQ selektor, kterým si můžeme vybrat z několika druhů equalizérů a to samozřejmě pro každou šavli zvlášť. Je zde 5 druhů EQ, 3 druhy isolators (nevím jak to nazvat česky) a 3 druhy filtrů. Zde je tedy krásně vidět, že co se týče equalizace, tak ta je zde doopravdy dost vymazlená a můžeme si s ní dost dlouho hrát, dokud nejsme se zvukem spokojeni.
    No a jelikož je to mixpult od firmy Korg, tak nám nemohli udělat větší radost, než že přímo do mixpultu zabudovali Kaoss Pad. Jednak slouží jako display pro ovládání jednotlivých funkcí na mixu a jednak jako samotný Kaoss Pad pro ovládání efektů. A těch je tu doopravdy požehnaně. Počínaje loopovací jednotkou, přes různé druhy filtrů, delay, ech, flangerů, phaserů, pitchshift, distorsion, kombinace jednotlivých efektů až po efekty které jsem před tím nikdy neviděl. Celkem je tady !!!111!!! možností afektování. To vše se dá ovládat pomocí pěti druhů ovládání na dotykovém displeji (rozuměj různé druhy efektů mají různé druhy ovládání a modulace) a samozřejmostí je přiřazení k jednotlivým kanálům či na master. Kaoss Pad je samozřejmě založen hlavě na tom, že pomocí jednoho prstu, můžeme ovládat dva parametry, jeden na ose X a jeden na ose Y. Tak je tomu u většiny efektů, ale  u některých se dá dokonce modulovat až 6!!! parametrů pomocí knobů umístěných hned nad displejem. No řekněte samy, to už je celkem slušná zásoba, aby si měl člověk během dlouhých zimních večerů s čím hrát. Samozřejmě s ovládáním efektů úzce souvisí BPM a to si zde jednak můžeme nechat počítat automaticky (což ale třeba u zlámaných beatu bývá někdy problém) nebo si ho pomoci tlačítka Tap napočítat ručně (zde fungovalo spolehlivě) nebo si ho ručně nastavit pomocí knobů, pokud víme kolik BPM je.
    Další kapitola by se měla věnovat Fireware a Midi. Nejdříve jsem se tuhle část snažil vyplodit sám, ale pak jsem zjistil, že to za mě už udělali na oficiálních stránkách Korg a mnohem srozumitelněji, než se to povedlo mě, takže jsem si dovolil tuto kapitolu zkopírovat. (Laskavý čtenář snad pochopí, že určité věci, bez toho, aby to mohl člověk současně i ukazovat jsou velice těžko popsatelné)
FireWire ovládání pro audio i MIDI
ZERO LIVE CONTROL MIX je vybaven rozhraním FireWire, které umožňuje zpracovávat a míchat audio zdroje digitálně, současně s ovládáním MIDI. Přestože ZERO LIVE CONTROL MIX nabízí prakticky vše, co potřebujete (audio převodník, mix, efektový procesor, MIDI kontroler), je celá sestava jednoduchá a představuje mimořádně vhodnou volbu pro mobilní, počítačově založené profesionály.
Kompletní MIDI ovládání
Díky speciálnímu SW "ZERO Edit" můžete zcela libovolně přiřazovat MIDI zprávy faderům, knobům, tlačítkovým enkodérům, tlačítkům, přepínačům, a také X-Y padu.
To umožňuje využít rozsáhlé množství hardware z mixu ZERO a ovládat tak SW syntezátory, DAW, efektové procesory a mnohé další. Vzhledem k tomu, že každý kanál mixu můžete přiřadit jiné funkci, můžete míchat audio z počítače na jednom kanále a přitom upravovat MIDI parametry na jiném.
A na závěr už jen třešnička na dort, ZERO 8 byl jako z mála vybrán a zkompletován tak, aby mohl náležet do skupiny vyvolených mixů/kontrolerů s digitálními audio převodníky, které se pyšní Certifikátem pro Traktor® Scratch.
Co napsat závěrem, ZERO 8 je prostě profi práce a není mu moc co vytknout. Samozřejmě mohl bych pokračovat s popisováním jednotlivých funkcí a popsat dalších 15 stránek, ale jak už jsem psal na začátku, to není účelem této recenze. Takže snad jen doporučení na závěr, pokud hledáte mixpult pro „živé“ hraní, pravděpodobně jste ho právě našli.

Nakonec pár technických dat:
General
Display
160 x 104 pixel, LCD with backlight and touch panel
Power Supply
AC Local Voltage
Power Consumption
To be determined
Dimensions
To be determined
Weight
To be determined
Accessories
power cable, CD-ROM
Main Specifications
Frequency Response
10 Hz ~ 20 kHz +/-1 dB @ fs 44.1 kHz, 10 Hz ~ 22 kHz +/-1 dB @ fs 48 kHz, 10 Hz ~ 44 kHz +/-1 dB @ fs 96 kHz, 10 Hz ~ 88 kHz +/-1 dB @ fs 192 kHz, (PHONO): PHONO RIAA compliant
S/N
100 dB (standard) @ IHF-A
Dynamic Range
100 dB (standard) @ IHF-A
THD+N
0.02 % (standard) 20 Hz ~ 20 kHz
A/D Conversion
24-bit, 64-time oversampling
D/A Conversion
24-bit, 128-time oversampling
Sampling Frequency (fs)
Internal 44.1 kHz, 48 kHz, 96 kHz, 192 kHz
Analog and Digital Input/Output Specifications
INPUT 1-8
Connectors: 1/4" TRS phone jacks (balanced) L/R, RCA jacks L/R
Input Impedance: 10 kOhms
Nominal Level: +4 dBu/TRS phone jacks, -10 dBu/RCA jacks @ GAIN = 0 dB (GAIN = -infinity ~ +20 dB)
Source Impedance: 600 Ohms

PHONO 1-3
Connectors: RCA jacks
Input Impedance: 40 kOhms
Source Impedance: 600 Ohms

MIC 1, 2
Connectors: XLR-3-31 type (+48 V phantom power, with switch), 1/4" TRS phone jacks (balanced)
Input Impedance: 10 kOhms
Nominal Level: -40 dBu @ GAIN = 0 dB (GAIN = -infinity ~ +20 dB) with GAIN LOW/HIGH SW
Source Impedance: 600 Ohms

GUITAR INPUT
Connector: 1/4" phone jack (unbalanced)
Input Impedance: 1 MOhm
Nominal Level: -30 dBu @ GAIN = 0 dB (GAIN = -infinity ~ +20 dB)
Source Impedance: 600 Ohms

EXT INPUT 1, 2
Connectors: 1/4" TRS phone jacks (balanced)
Input Impedance: 10 k Ohms
Nominal Level: +4 dBu
Source Impedance: 600 Ohms

MASTER OUTPUT L/R
Connectors: XLR-3-32 type, 1/4" TRS phone jacks (balanced)
Output Impedance: 150 Ohms
Nominal Level: +4 dBu, -10 dBu
Load Impedance: greater than 10 k Ohms
MONITOR OUTPUT L/R
Connectors: 1/4" TRS phone jacks (balanced)
Output Impedance: 150 Ohms
Nominal Level: +4 dBu
Load Impedance: greater than 10 k Ohms

EXT OUTPUT 1, 2
Connectors: 1/4" TRS phone jacks (balanced)
Output Impedance: 150 Ohms
Nominal Level: +4 dBu
Load Impedance: greater than 10 k Ohms

PHONES OUTPUT
Connector: 1/4" stereo phone jack
Output Impedance: 100 Ohms
Maximum Level: 50 mW + 50 mW @ 32 Ohms

S/P DIF OUTPUT
Connector: coaxial
Format: 24-bit S/P DIF (IEC60958 / EIAJ CP-1201)
Supported Operating System: Windows XP SP2 or later, Mac OS X 10.3.9 or later

MIDI INPUT/OUTPUT
Connectors: DIN 5-pin

*Windows is a registered trademark of Microsoft Corporation in the United States and other countries.
*Mac and FireWire are trademarks of Apple Computer, Inc., registered in the U.S. and other countries.
*All other product and company names are trademarks or registered trademarks of their respective holders.


© 2014 Philip TBC | dnb mp3 sety | Loadtime: | 0.046013s