"

Tech Reviews » Gramofon Numark TTX

Gramofon Numark TTX

Minule jsme se věnovali CD-J od firmy Numark a dnes plynule navážeme, tentokráte  recenzí gramofonu Numark TTX. Abych řekl pravdu, vždy když dostanu pod ruce gramofon od jiné firmy než Technics, už předem k němu přistupuji s určitým despektem. Vím, že je to asi trošku předpotopní názor, ale já to tak prostě mám zakořeněný a těžko se mi toho zbavuje. Každopádně po prozkoumání tohoto gramofonu budu muset svůj názor asi malinko změnit. Byl jsem příjemně překvapen.
Nejdříve si popíšeme gramofon samotný a pak se budeme věnovat jeho speciální funkci a softwaru pro nahrávání.
První věc, na kterou bych chtěl upozornit, jsou dva výstupy z gramofonu, jeden phono a jeden line. Nejdřív jsem si říkal: „Proboha k čemu je z gramofonu výstup line“? Ale naštěstí mi brzo došlo, že když přepnu výstup na line a na mixpultu to zapojím také do line, tak mám stejně čistý signál, jako kdybych použil výstup phono. Nevím sice, jestli je to použitelné v nějakém větším měřítku, ale každopádně se to může hodit. (např. u rozbitého vstupu phono na mixipultu) Gramofon má přímý náhon a celkem silný motor, což není nikdy k zahození,  akorát si na to musí člověk chvilku zvykat. U pitch kontrolu si můžeme vybrat mezi nastavením 10, 20 a 50 % nebo ho zamknout na nule. U rychlostí otáček klasicky 33 nebo 45, ale je zde i možnost 78 rpm. Na gramofonu je modře podsvícený display, na kterém se nám všechny tyto údaje zobrazují a navíc nám i ukazuje BPM. Pak je zde tlačítko Key Lock, které nám uzamkne skladbu v relativní poloze pitch faderu. (rychlost bpm můžeme změnit, ale tónina zůstává stejná) Toto jde ale použít pouze u výstupu line. (takže to asi bude ta hlavní funkce výstupu line) Tuhle funkci jsem totiž zatím vždy viděl jen u CD-J, nikdy u gramofonu. Tlačítko revers je u novějších gramofonů už skoro samozřejmostí, takže ho najdeme i zde. A pak zde máme, stejně jako u CD-J Numark, nastavení brzdy a rychlosti rozjezdu. Dokonce si při sestavování gramofonu můžeme vybrat mezi rovným a zahnutým ramínkem. Nastavení samotného ramínka sice není tak vymakané jako u Technics, ale myslím že je dostačující. Co více říci k samotnému gramofonu nevím, vyzkoušel jsem si ho a jak bych to řekl, tak nějak sedí dobře do ruky  a příjemně se mi z něj hrálo i scratchovalo.
Teď se tedy pojďme věnovat kapitole nahrávání, která u tohoto výrobku bude dosti rozsáhlá. Hlavní, čím se tenhle gramofon liší od ostatních, je USB výstup, což znamená, že můžeme nahrávat pouze za pomoci gramofonu, počítače a přiloženého softwaru. Z klasické sestavy nám vypadl jeden důležitý prvek a to mixpult. Takže pokud bychom například potřebovali gramofon pouze pro recording (např. ve vynil shopech, kde je potřeba nahrávat ukázky z desek na web) ušetříme několik tisíc za mixpult. Přiložený software nese jméno Audacity a snesl by srovnání například se Soundforgem. Nejdříve připojíme gramofon k počítači pomocí USB, poté nainstalujeme přiložený software a pak už můžeme nahrávat. Software používá svůj vlastní formát a tudíž je po nahrání ještě potřeba soubor vyexportovat do běžně používaných formátů .wav, .ogg nebo .mp3. S exportem do .wav a ogg problém není a jde to přímo. Mp3 Audacity neexportuje přímo, ale používá ke kódování volně šiřitelnou verzi LAME. Soubor libmp3lame.so si musíte opatřit  zvlášť tak, že downloadujete LAME MP3 encoder a potom soubor vyhledáte v dialogu Audacity. Udělat to ale musíte pouze jednou, pak již vše funguje automaticky. Samozřejmě většinu věcí si v softwaru můžeme nastavit přesně tak, jak potřebujeme. Od základních věcí jako jestli chceme nahrávat mono nebo stereo, jakou chceme mít vzorkovací frekvenci, formát vzorkování až po náročnější nastavení pro odborníky. Abych řekl pravdu, byl jsem příjemně překvapen, co vše se zde dalo nastavit. Jako další výhodu bych viděl exportování více souboru najednou. Například když budeme nahrávat celé album, můžeme ho nahrát celé najednou, poté vystříhat mezery a poté vyexportovat pomocí funkce „exportovat více souborů“. Další výhodou je takzvané High speed recording neboli rychlonahrávání. Např. pokud desky s originální rychlostí 33 rpm nahrajeme na rychlost 45 rpm, můžeme je poté jednoduchou funkcí nechat přepočítat zpět na původní rychlost. Jen pro příklad, pokud bychom nahrávali 4 hodiny záznamu, tímto způsobem to můžeme zkrátit pod tři hodiny. Je zde také  funkce pro odstranění šumu, se kterou bych ale doporučoval pracovat velmi opatrně, protože pokud to přeženeme, „poškodíme“ i vlastní nahrávku. Jedna z mála věcí, která mě trošku zklamala byla funkce normalizace, kde se bohužel nedala nastavit hladina. V záložce efekty nalezneme ještě několik dalších „příjemných“ efektů  jako jsou echo, ekvalizér, kompresor, wahwah, reverse, fade out, fade in a další. Dokonce je zde možné vygenerovat „bílý šum“, tón nebo ticho.
Jak sami vidíte, jak samotný gramofon, tak software pro recording jsou celkem „namáklé“ a práce s nimi je poměrně jednoduchá. A co víc chtít po hardwaru a softwaru, než aby byl jednoduchý, přehledný a dobře ovladatelný. Myslím, že tyhle funkce Numark TTX má a tím se stává zajímavým pro celkem širokou vrstvu uživatelů.


© 2017 Philip TBC | dnb mp3 sety | Loadtime: | 0,0282s