"

Press » Rozhovor Rave.cz 11/2008 [rave.cz]

Máš za sebou hraní s Aphroditem, na kterého dorazilo do plzeňského Pekla přes 2000 lidí; o poznání více než druhý den na techno. Když jsi před lety v Plzni, třeba v Inspiralu, rozjížděl mejdany pro pár desítek nadšenců v době, kdy techno hrálo prim, napadlo by tě, že se někdy něčeho podobného dočkáš?

Tak to by mě ani ve snu nenapadlo. Fakt bych nečekal, že může v Plzni přijít na mejdan tolik lidí. Tohle si v Plzni asi pamatuju naposled když se rozjížděla taneční scéna a na akce jezdili i lidi z Prahy. Tady je aspoň vidět jak je ta scéna nevyzpytatelná.

Pro tebe ale není hraní na takovéto akci výjimečné, představil ses na Pohodě před desetitisícovým davem, hrál jsi na vyprodané únorové Let it Roll v Chiraně… a momentálně máš před sebou support pozici pro koncert Pendulum nebo hraní s Ed Rush & Opticalem na Take Control. Jsi rád, že volba promotérů, kteří dělají ty největší akce, padá tak často na tebe?

Tak to víš že jsem rád a těší mě to. Nikdy jsem se nikam necpal a nikomu nepodlejzal, vždycky jsem jen všem nabídl to co umím a buď to promotér chtěl nebo ne. Nic víc nic míň, prostě nabízím to co jsem se za 10 let v DJ-ingu naučil. Teď se alespoň můžu s klidem každýmu podívat do očí aniž bych měl nějaký výčitky. Samozřejmě mě po cestě spousta lidí pomohla a já jsem jim za to vděčnej, ale na rovinu musím říci, že v 99% co si neuděláš sám, to nemáš. No a že si mě nějakej promotér vybere na větší akci beru jako jakousi odměnu za všechny ty desítky a stovky hodin co na tom makáš. A pravděpodobně je to i známka toho, že jdeš správným směrem. Na druhou stranu musím říct, že si asi víc užiju hraní na menších akcích. Třeba před tím zimním vyprodaným Let it Rollem jsem byl nervozní asi tejden a to už se mi fakt moc nestává. Ale věděl jsem že jo to „zlomová“ akce, nikdy před tím se nestalo, aby na DNB akci přišlo tolik lidí, natož aby se to vyprodalo v předprodeji. Celej tejden jsem doma cvičil, abych to tam nepodělal atd. a pak jsem si odehrál svojí hodinu a vlastně jsem ani ten dav moc nevnímal. Byl jsem zapečenej do muziky a soustředil se na hraní a že třeba lidi křičeli jsem viděl a slyšel zpětně až z videa který jsme tam natáčeli. Kluby mám rozhodně radši než masovky. Tam si dáš v klidu drink, pokecáš, užiješ si hraní, protože ten kontakt s publikem je tam mnohem lepší. Nejsi od nich 10 metrů, ale třeba jen metr nebo dva a to je hroznej rozdíl. Na druhou stranu, někdy jsou ty lidi až moc blízko a když ti pak nějakej vykalenec začne během hraní sahat na gramce, tak bys ho nejradši sestřelil. Podle mě je to všechno o vzájemným respektu. Lidi se přisli bavit, uvolit se po tejdnu v práci, dát si drink atd. takže chápeš, že to občas někdo přežene. Bohužel on či ona většinou nechápou, že když něco takovýho dělají, kazí zábavu ostatním lidem. Naštěstí se to moc často nestává.

Co čekáš od koncertu Pendulum? Šel by ses na ně podívat i jako návštěvník? A jak se těšíš na duo Ed Rush & Optical, které v Čechách společně vystoupilo naposled před dvěma a půl lety?

Co čekat od koncertu Pendulum? Podle toho co, jsem viděl na netu, tak to už vlastně není dnb projekt, ale „rocková“ kapela. Což samozřejmě není špatně, pokud to šlape a lidi to baví, tak je vše v naprostém pořádku. Myslím že oni sami na tom hodně tvrdě pracovali, dokonce se přestěhovali z Austrálie do U.K. a když někdo udělá takový rozhodnutí, tak asi ví co chce. Jejich hudba není přesně to co mám já rád, ale myslím že koncert bude výbornej. Je to teď rozhodně jeden z top elektronickejch projektů a myslím, že hodně lidí se těší. No a Ed Rush a Optical? Já myslím, že ty nemůžou většinu lidí zklamat. S Ed Rushem jsem hrál již několikrát a vždy se mi to líbilo, tak doufám, že ani teď nezklamou a bude to jízda jako vždycky. Já se každopádně těším.

Svůj styl maximálně vypilováváš a vymazluješ scratchy, přechodem mezi styly, hrátkami se Seratem a díky mixu Pioneer DJM-909 dostává vše nový rozměr… Hlídáš si, aby tvé hraní bylo pro lidi zábavné a taneční a performance tvořili jen zpestření?

Díky:) Myslim, že jeden čas jsem to trošku přeháněl s těma technickejma vychytávkama, scratchema, efektama, vracečkama apod. a možná to bylo trošku na úkor samotný muziky. Prostě jsem se chtěl v tej době předvést v tom nejlepším světle turntablismu:) Časem jsem ale pochopil, že někdo vůbec nechápe co tam dělam a vlastně mu to nic neříká. Dokonce to třeba mohlo někoho rušit. Já to chápu, já třeba nemám moc rád rewindování a taky mě to ruší. Teď se snažím aby v první řadě šlapala ta hudba, jak se říká, aby to mělo koule a občas to prokládám scratchema a jinejma trikama. Snažim se to prostě držet na uzdě, aby to nebylo přeplácaný. Někdy je to ale těžký, člověk se na něčem zasekne a je to hned. Hodně záleží na publiku na co reaguje, to se mu pak snažíš dávat. Hlavní je asi uvědomit si že jsi tam proto, aby se lidi bavili a ne aby sis tam ty honil triko.

Máš možnost při svém hraní improvizovat nebo je nutné mít většinu triků vyzkoušených?

Tak asi 80% triků mam vyzkušených a nacvičených a asi 20% je improvizace na místě. Tohe by ti asi řekla většina lidí co něco takovýho dělá. Musíš si ty jednotlivý věci pečlivě vybrat, aby to mělo hlavu a patu a to většinou nemůžeš dělat na party když hraješ, na to maš moc málo času.

Dokázal by ses opět vrátit k běžnému hraní dva gramce – vinyly – běžný mixák? Bavilo by tě to vůbec?

Tak to už asi ne. Už to asi dělám moc dlouho a každopádně by to byl krok zpět. Mě to baví tak, jak je to teď a mám potřebu se někam furt posouvat. Jakmile začne člověk stagnovat, je to špatně. Já potřebuju progres, tak mi to vyhovuje. Učit se nový triky, od někoho něco okoukat a pak to aplikovat svojí cestou sám na sebe, prostě se furt zlepšovat. Myslim, že je to stejný ve všech profesích. Např. Serato ti dává fakt netušený možnosti a dokud si to nevyzkoušíš, tak nevíš. Samozřejmě se nebavíme o zvuku, je to prostě digitál a ten pravděpodobně nikdy nebude mít tak dobrej zvuk jako vinyl. Je to ale něco za něco a tak je potřeba to brát. Třeba mixpult Pioneer 909 už mám asi tři roky a neustále na něm díky efektové jednotce oběvuju nový možnosti. Je sice opruz tahat to s sebou na každou akci a zapojovat to, ale myslim že mi to stojí za to. Když pak lidi křičí protože se jim něco líbí, tak na tohle všechno zapomeneš.

Kdo je pro tebe nejzábavnějším party DJem, který "jen pouští desky" a nejzábavnějším performerem, který používá gramce a mašinky jako hudební nástroje?

Hmmm, hodně těžká otázka. To by chtělo dlouho popřemejšet, ale na to není čas, budu střílet od boku. Hodně mě bavil třeba Friction, Marky je bůh, jednak skvělej DJ, jednak skvělej člověk. DJ Krush je kapitola sama pro sebe, DJ peformer u kterýho často vůbec nevíš co to tam sakra s těma gramcema dělá. Cut Chemist mě dost dostal svým vystoupením, kde hrál a scratchoval obraz i zvuk, kterej si pět minut před tím nahrál na kameru. Rád bych někdy viděl DJ Queberta v akci. A-track je hustej, Mixmaster Mike od Beastie Boys stejně tak. Dj Rafik je neuvěřitelně rychlej. Japonský DJ Kentaro je ultra hustej a rychlej. Asi bych mohl pokračovat ještě dlouho:) Každopádně každej z těch lidí co jsem tu jmenoval na tom tvrdě makali několik let a u některých se to dá počítat už na desítky let a hlavně byli vždy něčím originální. Každej si našel svojí cestu. Samozřejmě je potřeba trošku štěstí, ale tvrdá práce plodí výsledky. Např. DJ A-track v jednom rozhovu řekl, že si myslel že takovej kluk jako je on co cvičí někde ve sklepě na gramce je v každym městě a když vylez ze zkušebny, tak v 16 letech vyhrál světový DMC a pkud se nepletu stal se nejmladším vítězem v historii DMC. Všechno je to o přístupu. Dnes je bohužel spousta těch co maj ultrasupervymazlený PR, ale nesmíchaj dvě desky a to platí celosvětově a stejně tak i v produkci. Každopádně všem co se znaží držím palce. Ale to jsem trošku odbočil:)

Co momentálně děláš za práci?

Po skončení školy se mi stala hudba koníčkem a prací zároveň. Věnuju se tomu na 100%, takže vlastně ani na nic jinýho nemám čas. Respektive abych to upřesnil, vše co dělám je většinou velice úzce spjato s hudbou. Tak jsem se rozhodl asi před třemi lety a zatim jsem přežil:) Jsem totiž toho názoru, že pokud chceš něco dělat dobře, musíš tomu dát všechno a dělat to na 100%. Pak se i výsledky dostaví rychleji. Né vždycky je to sranda, jednou si dole, jednou nahoře, ale pokud to miluješ, tak to překousneš. Doufám že mi to ještě dlouho vydrží:)

Pokud vím, jsi vystudovaný inženýr v technickém směru. Co bys dělal, pokud bys měl jít cestou, jakou jsi nakročil? A máš to v plánu?

Jo, tak informace máš správný:) Dělal jsem ČVUT v Praze Fakulta stavební obor Marketing a management. První tři čtyři roky jsem jen kalil a škoulou prolejzal jak se dalo. Asi tři roky před koncem mi docvaklo, že mě to vlastně nebaví a že to asi dělat nechci, ale byl jsem už tak daleko, že jsem se kousnul a tu školu dodělal. Byl to teda boj a za vzornýho studenta bych se rozhodně nepovažoval, ale dal jsem to a jsem za to rád. Až zpětně jsem si totiž uvědomil, že kdybych tu školu nedělal, nedělal bych pravděpodobně dnes ani hudbu. Jelikož jsem totiž na školu kašlal, tak jsem měl dost času věnovat se svejm koníčkům a dát jim tolik času, kolik bylo potřeba. Každopádně moji sousedi na koleji mě rozhodně milovali, měl jsem gramce na pokoji:) No a kdoví, třeba se k tomu ještě někdy vrátm. Zas takovej opruz to nebyl a nikdy neříkej nikdy.

Jak ti jde produkce? Máš stále čas a sílu do kuchtění?

Produkci se teď věnuji rozhodně víc než DJ-ingu. Asi před rokem jsem si řekl, že je na čase udělat debutový album. Tak jsem na tom začal makat a dělat tracky do šuplíku. To bylo asi taky to nejhorší co mně na tom vadilo. Já to hrozně chtěl někomu pustit, ale musel jsem to schovávat do toho šuplíku, abych měl věci na album. Teď už to pomalu finishuju a doufam, že do pár měsíců to bude venku. Žádnej deadline jsem si radši nedával, abych se zbytečně nestresoval, chtěl jsem to vše v klidu dodělat a řekl jsem si až to bude, tak to prostě bude. Nikdy před tím jsem to nedělal a tak jsem netušil co je jednak práce s tou hudbou a jednak těch věcí okolo. Ale těšte se, na cestách jsem nalovil spoustu samplů, takže tam mám věci z Indie, něco z Vietamu, něco z Kambodži atd.

Naposledy jsi spolupracoval s Ghonzalesem, je ještě někdo, s kým si ve studiu rozumíš? A pokud by to šlo, koho bys k mašinkám přizval?

Ghonzales je jak můj brácha, takže s tím si ve studiu rozumím nejvíc. Má cit na melodie a vůbec pro hudbu. Mě zase baví dělat zvuk a beaty, takže se pěkně doplňujeme. Něco jsem taky dělal s No Money, s těma to bylo taky v poho. S ostravskýma cipama si vůbec rozumím a mam je rád. Specielně partička okolo Elvise a C-phona ví co dělá, takže s těma spolupracuju velice rád. Něco jsem dělal taky s Ridem, to jsme bohužel nedodělali (snad to jednou dopadne:)) a s Groovem. Na desce budu mít několik hostů, hlavně ve vokálních věcech a nějaký scratche. Zatím můžu prozradit, že jsem spolupracoval např s Brooklinským beatboxerem a MC v jedné osobě Rabbim D a bylo to super. Track se myslím povedl a Rabbi je v poho týpek, takže nebyl žádnej problém a určitě ještě něco společně uděláme. Na nějaké další acapely čekám, takže zatím nebudu prozrazovat. Těch lidí s kterejma bych chtěl spolupracovat je moc, ale nikdy jsem o tom vlastně moc nepřemejšlel. Co se týče produkce, tak musím spíš makat sám na sobě, abych se pak nemusel stydět až s někým do toho studia budu mít možnost sednout.

Při poměrech, jaké panují u nás a celosvětově hlavně kvůli nelegálnímu stahování hudby, je toto možná zbytečná otázka, ale sníš stále ve skrytu duše o tom, že by ses jednou hudbou mohl živit?

Rozhodně sním, bez toho by to nešlo. Musíš mít nejaký cíle, třeba i takový který se ti zdaj na začátku absolutně nedosžitelný. Musíš věřit a ono to třeba jednou dopadne. Ale není to rozhodně procházka růžovým sadem, makám v podstatě 7 dní v tejdnu a to není každej ochoten obětovat. Přes tejden makáš na muzice a věcech okolo (a že jich není málo) a o víkendu většinou hraješ. Já jsem spokojenej, dělam co mě baví a snad mi to ještě nějakou dobu vydrží. Když si ale v tom koloběhu moc dlouho, začne ti z toho jebat a potřebuješ zase získat ten nadhled a odstup. Proto vždy jednou za čas zmizím na pár měsíců někam do Asie a tam si od všeho toho hudebího kolotoče odpočinu. No a když už tam jsi, tak tam aspoň posbíráš nějaký ty samply. Takže ve finále makáš i tam, ale to je spiš nadsázka, tak hlavně odpočíváš a užíváš si klidu někde v Himalájích:)

A kdo je na světové hudební scéně tvým vzorem a člověkem, kterému nejvíc přeješ, že se mu tento sen splnil?

Nikdo konkrétní to určitě není, přeju to všem kdo poctivě makaj a dělaj to srdcem. Když se do toho začnou míchat moc peníze, začneš se soustředit víc na ně než na muziku a to je špatně. Na druhou stranu peníze jsou bohužel k životu potřeba, takže nechat si zaplatit za svou práci je naprosto v pořádku. Držim palce všem kdo mají svůj sen a jdou si za ním.

Díky zab rozhovor! [rave.cz]


© 2017 Philip TBC | dnb mp3 sety | Loadtime: | 0,010891s