"

Press » Breakbeatová scéna v Praze [TIME IN 02/2004]

Můžeme spekulovat o tom, jestli vůbec nějaká pražská breakbeatová scéna existuje, ale dejme tomu že ano. Zatím je ovšem teprve ve fázi předškolního věku, maximálně nastupuje do první třídy. Na rozdíl od větších sourozenců jako jungle/dnb, techno, house nebo hip hop nemá breakbeat tak širokou základnu posluchačů a producentů, ale poslední dobou se jeho růst razantně zrychluje. Mnoho DJs si break bere jako zpestření do svých setů, nebo ho má jako bokovku. Pojďme se ale zaměřit na ty, co se mu věnují exkluzivně.

Počátky pražské breakbeatové scény bych datoval někam do let 1996/1997. Předtím samozřejmě existovalo pár jedinců, kteří se u nás tomuto stylu věnovali vědomě i nevědomě, ale opravdová scéna to tehdy ještě nebyla. Tou dobou totiž nastal v Anglii boom takzvaného bigbeat soundu a ten se rychle dostal do širšího povědomí po celém světě, Česko nevyjímaje. Výrobní formulka bigbeatu byla poměrně jednoduchá - samplovat vše od let 60. a 70. třeba až k Public Enemy, a dát tomu rychlost okolo 120 bpm. Za vynálezce je považován Fatboy Slim, ale samozřejmě nikdo neví jak to tehdy přesně bylo :. Projekty jako Prodigy, Chemical Brothers, Propollerhead, Fredy Fresh nebo Freestylers jsou z té doby známy nejvíce.

V Praze byli jedněmi z prvních reprezentantů bigbeatu DJs Babe Ln, Liquid A, Koogi, Ottoman, Davidson, Cucumber, Bolond a členové Ohm Square Jan2, Jan 5 a Dušan Only One. U většiny z nich ale nemůžeme říct, že hráli jen jeden styl, většinou šlo o směsici bigbeatu, funku, downtempa, atd. Asi jediná agentura, která tehdy nejen break/bigbeat akce v Praze organizovala byla D Smack U Davida Urbana. Neprobíhaly ale žádné pravidelné noci ve velkých klubech, spíš se hrálo kde se dalo. Tady by se hodilo poznamenat, že bigbeat se uchytil hlavně v barech s gramofony, kde se míra konzumace alkoholu zvyšovala úměrně k použití známých samplů z melodií Jamese Browna, Herbie Hancocka nebo filmů Jamese Bonda :.

Bigbeat ale zanikl záhy po svém vrcholu a vehnal většinu producentů do hledání něčeho progresivnějšího. Proč? Na ostrovech se začal prosazovat styl nuskool breakz, který se snažil oddělit od silně komercializovaného bigbeatu. Ten už byl v každé druhé televizní reklamě a skladeb s přídomkem "cheesy" se objevovalo víc než těch normálních. Už žádné vykrádačky let minulých, nový zvuk byl inspirován electrem a sci-fi kulturou. Nové desky už nebyly zdaleka tak taneční jako doposud. Částečně i kvůli tomu několik DJs z první vlny (Babe LN, Koogi…) konvertovalo k jiným stylům. Nejvýraznějšími osobnostmi se stali Adam Freeland, Rennie Pilgrem, Freq Nasty, Dave Tipper a další. U nás ale tahle jména fungovala jen pro určitou skupinku nadšenců. Mezi ně můžeme řadit i v Praze okolo roku 1998 vzniklou novou skupinu DJs: Voita, Saku, Kaplick, Boschka, Pintlich, Philip TBC atd… Breakbeat se sice už hrál ve větším počtu klubů, ale žádné stálé posluchačstvo neměl a na parties se používal víceméně jako něco exotického a nepříliš tanečního. Přesto už se breakbeat a dozvuky bigbeatu pravidelně objevovaly v klubech XT3, Punto Azul, Wakata a Palác Akropolis. V následujících letech skoro předpisový temný sound ustoupil a veškeré předsudky ke komerci zmizely. Počet labelů rapidně stoupl a DJs měli možnost nakupovat jak funky, tak brutality.

Agentura Lighthouse, která bookovala breakbeatové DJs Ottomana, Kaplicka a Voitu zorganizovala v roce 2000 první ročník festivalu Open Air Fields. Pozvánku dostaly projekty FC Kahuna a Layo & Bushwacka!. Prvně jmenovaní na festivalu předvedli přesnou esenci nuskoolu - nic extra tanečního, žádné melodie, spíše zvuky. Pro ty, kdo si je pamatovali skrze jejich vlastní label Kahuna Cuts orientující se spíš na funkybreaks, bylo jejich vystoupení trochu překvapením. Z dvojice L & B! přijel pouze Layo a jeho set byl hodně kontrastní k tomu, co pouštěli FC Kahuna. Hrál skladby hodně taneční i muzikální, dalo by se říci, že tak trochu ukázal jakým směrem se breakbeat vyvíjí.

V roce 2001 trefil Lighthouse do černého. Na druhé pokračování OAF pozval Josef Sedloň a spol. Adama Freelanda. Popravdě, jeho set všechny přítomné nadchl. Všichni, kdo tlačili, aby už ho sem někdo konečně dovezl, museli být spokojeni. Od té doby se u nás ukázal už třikrát. Celé dvě hodiny měly neuvěřitelný groove. Nebylo to násilné, všechna energie byla pod povrchem. Dodnes si pamatuju na naší skupinku, kterak v některých obzvlášť vydařených pasážích stojíme s otevřenou pusou a říkáme "co to ku*va je??" Řekl bych, že od té doby jsme mohli breakbeat směle zařadit na mapu v Česku všeobecně známých hudebních žánrů, alespoň co se taneční scény týče. Na další ročníky tak byla účast zahraničních breakbeatových stars zajištěna! Důkazem, že breakbeatoový stan na OAF 2 zanechal pozitivní pocit je určitě i následná pražská akce Digital Zoo, na kterou byl pozván renomovaný DJ Hyper. Ze zahraničních hostů prezentoval asi nejtanečnější podobu breakbeatu. Důraz kladl nejvíce na rytmiku a basy.

Poté se na třetím pokračovní OAF se objevili Lee Coombs a duo Stanton Warriors. Jednomu ze Stanton Warriors DJů se však nepodařilo nastoupit do letadla, tak jsme vlastně dvakrát slyšeli Lee Coombse, z toho jednou se samplerem od Stanton Warriors a částečně s deskama od Kaplicka :. Nutno říct, že to byla velká škoda, protože když se tu Stanton Warriors objevili v rámci Brekabeat Conference, mnoho lidí to označilo za breakparty roku 2003.

S pořádáním Breakbeat Conferencí začala agentura Lighthouse na počátku roku 2003 a jednalo se o první českou čistě breakbeatovou noc s účastí zahraničních stars. Tak se k nám opět podívali Adam Freeland, Lee Coombes, Rennie Pilgrem konečně Koma & Bones a v plné síle Stanton Warriors. Bohužel po finančně nevydařeném posledním ročníku OAF Lighthouse ukončil činnost a tímna nějakou dobu zanikl další přísun světového breaku k nám.

Mezitím se narodil portál breakbeat.cz, který spravují Kaplick a Saku společně s nestorem breaku v Praze Maikiem a několika externími přispěvovateli. Tomu ještě předcházel vznik specializovaného pořadu Breakbeat Conference na pražském Rádiu 1 s vysílacím časem v osmnáct hodin každé úterý.

No a na podzim minulého roku převzala Roxy promotion breakbeatovou štafetu v metropoli zavedením klubové noci Breaksome. Rezidentem se stal Kaplick, který průběžně zve různé breakové DJs z celé republiky. Jednoho pokračováni se účastnil také Adam Freeland a další hvězdy jsou ohlášeny. V únoru je potvrzený mistr funky beatů Krafty Kuts a dva měsíce poté se objeví Freq Nasty. K tomu všemu už před vánocemi proběhla první z reinkarnovaných Breakbeat Conferencí s Koma&Bones a další pokračování se zahraniční účastí se prý připravují. A nakonec se snad konečně dočkáme kompilace českého breaku, kterou chystají pánové z Eastauthentic a nějakých těch alb třeba od Stephunka T a Dušana Only One.

V současné době tedy breakbeatové dítko v Praze roste…Určitě na to má vliv zvětšující se scéna po celém světě. Hlavními breakbeatovými destinacemi jsou Anglie, Austrálie a Španělsko. Skoro každý měsíc vychází album (někdy i víc) od breakových producentů, a singlů je tolik, že by se jednomu o tom před pár lety ani nesnilo… DJs i posluchačů přibývá i u nás… kluby Palác Akropolis, Le Mirage hostí breakbeat minimálně jednou týdně, a Roxy, XT3, Wakata, Punto Azul a další minimálně jednou měsíčně. Vše je dobré a bude ještě lepší, chtělo by se říct, ale musím zdůraznit jedno: celé je to (zatím určitě) hlavně o muzice, žádná móda, žádný styl… just BREAKBEAT.

KAPLICK

Jeden z tahounů pražské breakbeatové scény, rezident Roxy na pravidelných breakbeatových večírcích Breaksome a člen crew@breakbeat.cz.Nejvíce ho uslyšíte hrát progresivnější odnože breakbeatu, ale poslední dobou hraje poměrně hodně i raggabreaks.



SAKU

Člen crew@breakbeat.cz, hraje většinu podob breaku, ale nejraději má ty bubákového typu.Je rezidentem v Paláci Akropolis na nocích Breakbeast, ale objevuje se i v dalších pražských podnicích.



JOSEF SEDLOŇ

Jako moderátor Rádia 1 má na svědomí pořad Breakbeat Comference, který se vysílá každé úterý od 18:00 do 19:00.Jeden z průkopníků breakbeatu u nás, DJ a neúnavný propagátor méně známých hudebních stylů.Dříve jako spolumajitel Lighthouse produkoval Open Air Field, na kterém vystupovali mj. zástupci zahraniční breakbeatové scény a další velké taneční akce.



SLA:VEK

Přes housové začátky se zhruba v roce 2001 přeorientoval na breakbeat a house už od něj moc neuslyšíte.Zaslechnout jeho break-stepové sety můžete především v Akropoli,XT3,Stromoffce nebo La Mirage.



PHILIP TBC

Hudební chameleon, který během setu převléká breakový kabát za junglový, hiphopový nebo downtempový.Hraje po celé Praze i ČR, má rezidentní breakovou noc Breakeke v klubu Punto Azul a spolupracuje na serveru breakbeat.cz.



VOITA

Pravidelně hraje na své rezidentní noci Pimprlemix v Akropoli a dalších pražských klubech.K breakbeatu se dostal přes trip hop a acid jazz, hraje nejraději rozmanitý funky breakbeat.



JAN 2

Člen legerdární skupiny Ohm Square a také DJ hrající převážně breakbeat často společně s Dušanem Only One, rovněž členem OhmSquare.Při hraní často využívá samply z CD.



STANZIM

Dj, spoluzakladatel labelu Quazi Delict Rec. a v neposlední řadě moderátor Radia 1, kde působí už od roku 1991.Jeho hudební záběr sahá od downtempa přes jungle až k breakbeatu.Stanzimovy eklektické sety si můžete poslechnout každou neděli od 15:00 do 19:00 na Radi 1,



Jarka Metelka


[TIME IN 02/2004]

 


© 2017 Philip TBC | dnb mp3 sety | Loadtime: | 0,010705s