"

News » Rozhovor pro poslouchej.net

Rozhovor najdes zde.

Philip TBC jako jeden z mála českých d&b DJs "nepouští" jen placky, ale bravurně scratchuje, sety šperkuje a přepíná mezi styly, což ukáže v pátek na Take Control s Calibrem. Momentálně pracuje na svém prvním albu, to by se ale na svět mělo dostat až po prázdninách, a tak jsme si povídali..
Můžeš nám prosím na začátek říci, jak Filip Klug (tedy ne Philip TBC) prožívá přelom jara a léta, co ho momentálně nejvíc baví, na čem si ujíždí a třeba i to, co mu dokáže zkazit náladu?

To je hezká otázka na začátek, já totiž čím dál tím víc zjištuju, že už není Filip Klug a Philip TBC. Po těch X letech působení na scéně už je to jen jedna osoba, která se snaží dělat nejlíp to, co ji baví – muziku. Já už se vlastně ani moc nepředstavuju svým občanským jménem, už jsem se nějak ztotožnil s tím oslovením "tébécéčko", a už se toho asi nezbavim. Vlastně ani nemám důvod. Když o tom ale tak přemýšlím… umělecký jméno Filip Klug taky nezní zle - třeba to ještě někdy použiju. Abych se ale vrátil k otázce: Jaro je krásný, ale ty hormony se mnou vždycky hrozně cvičí a to sexuální napětí je přímo cítit ve vzduchu. Holky vybalí svoje šatníky, všechno oblečení se zkrátí a zmenší a mužský si můžou hlavy ukroutit. Proto mám asi radši zimu a léto, je větší klid :) A že zima byla letos fakt super! Spousta prašanu, takže jsem si užil skvělej freeriding jak v Čechách tak i mimo ně. Přelom zimy a jara byl zase rychlej. Na velikonoce jsem ještě jezdil na zbytcích sněhu na šumavskym Špičáku a o tři dni později jsem se už koupal na písákách u Pardubic, takže pohoda. Konečně taky finišuju svoje studio a pomaličku se tam stěhuju; díky byrokracii to totiž trvalo víc než půl roku. Do teď jsem vše kutil v domácím studiu v obýváku v paneláku, takže si to asi dovedeš představit. Ted budu mít konečně klid a podmínky na práci tak, jak jsem si to už dlouho představoval. A co mi dokáže zkazit náladu? Tak nejvíc asi lidská blbost, nezodpovědnost, rasismus, "náckové", kterejch se tu teď nějak moc vyrojilo a pak ještě pár dalších lidskejch neduhů.



Už nějaký ten měsíc kuchtíš své první album. Na co se máme připravit a jaké všechny žánry a spolupráce na něm budou ke slyšení?

Máš pravdu, už to nějakej měsíc trvá a další práce mě ještě čeká. Původně jsem měl za to, že už to touhle dobou bude venku, ale jak se dalo čekat, vyskytlo se pár nečekanejch problémů a tím pádem se vše o pár měsíců posune. Když už jsem si myslel, že mám 80% práce hotovo, tak se mi samozřejmě jako naschvál "posral" (sorry za ten vulgarismus, ale jinak se to říct nedá) počítač. Takže: deska skoro hotová a najednou máš zpocený záda a říkáš si "rok práce v tahu, tak to je paráda". Naštěstí to nakonec nebylo tak horký a většinu se podařilo zachránit (už asi měsíc zachraňuju a děkuju všem, kdo mi s tím pomohl), nicméně to znamená spoustu práce navíc a poměrně velký zdržení. Co se hostů týče… bude jich spousta, namátkou Rabbi D (Brooklyn), Hired Gun (Brooklyn), Ghonzales, Zdeněk Bína (-123min), No Money, DJ Lowa, DJ AKA, DJ Friky, MC Lindee, MC Vaant... a ještě možná nějací přibudou. Hudebně se to bude přibližně pohybovat od downtempa, dubstepu, hiphopu po breaks. Chtěl jsem udělat spíše poslechovou desku než taneční. Pár lidí možná bude překvapena, že tam nebude žádný drum & bass, ale ještě není nic definitivně rozhodnuto, takže se ještě uvidí, jaká bude finální verze.



philip tbc

Jak vnímáš vývoj české produkce? Nedávno jsme se s Brooklynem shodli, že ačkoli zavedená jména (No Money, Rido, Kubatko, Danoo, Ultima C…) bodují, žádní noví producenti od kompilace Back In My Mind 3 růžky nevystrčili…

No abych řekl pravdu, moc to nesleduju a to z jednoho prostýho důvodu, nemám na to moc času. Momentálně se soustředím hlavně na vlastní produkci a věci okolo, a to mi zabírá většinu času. Poslechnu si, co někdo pošle nebo kámoši doporučí, ale abych surfoval po netu, myspacech, facebookách a všech těchle záležitostech a hledal nový český talenty - tak to bohužel ne. Možná s tím začnu, až si založím label :) Kvalita český produkce se podle mě ale hodně zlepšila a je tu pár lidí, kteří už dělají věci na světové úrovni, to je bez dizkuze. A držim všem, kdo do toho jdou, palce, protože je to velká sranda, ale zároveň hodně hodně práce a odříkání. Možnosti jsou ale v dnešní době téměř neomezený.



A zaznamenal jsi velký úspěch slovenského B-Complexe, který po několika letech tvorby do šuplíku dostal smlouvu od labelu Hospital?

Říkám, že je to super a držím mu palce, protože vydávat na, nebojím se říci, legendárním labelu Hospital, je doopravdy úspěch česko-slovenského DNB. Jen víc takových. Ale jak si sám řekl, po letech tvorby do šuplíku vydal věc na Hospital, protože měl trpělivost a výdrž, a to v dnešní době cením. Doba je totiž rychlá a hodně lidí chce všechno hned, včetně úspěchu a "rychlých peněz". Takže BIG UP B-Complex.



V únoru jsi do světa pustil mix Sonic Bluster, v němž jsou kromě tvé klasické selekce a vymazlených turntablistických hrátek slyšet i kolaborace s No Money. Jak se s klukama ostravskýma vlastně spolupracuje?

Co na to říct? Spolupráce s No Money byla a je rozhodně jedna z nejlepších, jakou jsem kdy zažil. Já do Ostravy jezdím hrát už pár let a mám to tam prostě rád. To město má úplně jinou energii než Praha a kdybych se měl někam stěhovat, tak to bude asi tam. Lidi jsou trošku jiný než v Čechách, život je tam prostě trošku tvrdší a tím pádem je tam i krapet jiná mentalita, ale mě to vyhovuje. Všichni jsou tam na mě hodný, rádi mě vidí a já to mám stejně. Kluci navíc nedávno dodělali svoje nový studio, takže pracovat s No Money je jedna velká radost.



Vystihuje zmíněný mix momentální podobu tvých setů, které odehráváš na party?

Částečně asi jo, ale u mě se to furt nějak střídá. Fakt hrozně moc záleží, co to je za akci, kde to je, kolik tam je lidí, jaká je atmoška, jakou mají lidi náladu, jakou mam já, kolik jsem už měl piv a podobně. Takže je to se mnou celkem nevyzpytatelný. Každopádně se snažím přizpůsobit celkový náladě akce. Na druhou stranu chceš zase trošku vyčuhovat, at si tě ty lidi zapamujou a příště přijdou znova. Nejdůležitější pro mě ale je, že se lidi baví a je víceméně jedno, co hraju. Protože DJ je tam pro lidi a ne naopak, lidi se chtej bavit a ty jim to můžeš umožnit. Pokud se tak stane, bavim se i já a splní se účel toho, proč tam jsem - vyrobit nějakou zábavu. Zpětnej feedback od lidí je pro mě tedy dost důležitej. Já si naštěstí uvědomuju, že většina lidí chodí přes tejden do práce, a když se teda jdou o víkendu pobavit, tak si to chtěj náležitě užít. A pokud si vybrali akci, kde hraju já, tak jim prostě chci dát to nejlepší, co můžu. Beru to jako svoji práci a snažim se k tomu přistupovat zodpovědně. Někdy ti to samozřejmě trošku ujede, dáš o dvě pivka víc, než si měl, a je to… ale přijde mi to normální - občas se to stane každýmu. Je to přece o zábavě.



Co nějaké nové triky? Pamatuju si na tvé odzbrojující mixy s remixem Nirvany, originálními peckami od The Prodigy… Rodí se ti v hlavě nějaké nové nápady?

Jasná věc, intenzivně na tom makám, ale je pravda, že produkce mě dost vyčerpává, co se týče nápadů, takže se to snažim spravedlivě rozdělovat mezi tyhle dvě činnosti. Ono je to s tou "múzou" těžký. Občas sedneš do studia a máš track hotovej za den, jindy sedíš 5 hodin a trápíš se. Je to samozřejmě hlavně o těch nápadech, ale tu techniku a triky musíš taky nadřít. Jedna věc je totiž ty triky vymyslet, pak je nacvičit, a potom je nějak rozumně zakomponovat do celkový nálady setu. Proto je lepší jich mít připravenou kupu, abys měl z čeho vybírat, a to zabírá spoustu času. Takže… nemohl už by prosím někdo odstranit tu černou díru, která okolo mě stoprocentně někde je, protože jinak si nedovedu vysvětlit, kam se ten čas ztrácí? Asi napíšu Stephenu Hawkingovi, jestli by to už nemohl vyřešit.



Když jsme u toho DJingu… v posledním rozhovoru pro Posluchej.net jsem vyzpovídal Pixieho, starajícího se o Motion Booking, který od začátku nového roku reprezentuje českou DJskou špičku včetně tebe. Jak se ti tento nápad líbí a jak se na tento projekt s odstupem, byť krátkým, dnes díváš?

Pravděpodobně je ještě brzo na hodnocení, protože Motion booking funguje fakt chvilku. Moje očekávání nebyla nijak přehnaná, takže z mojí strany spokojenost. Problém je trošku v tom, že to pár lidí špatně pochopilo a myslí si, že chceme na muzice rejžovat nějakou hroznou vatu. Tyhle lidi můžu ujistit, že to tak doopravdy není. Já furt bydlím v paneláku, novou káru jsem si taky nekoupil a asi dlouho nekoupím a hlavně můj vztah k hudbě je stále stejnej jako před začátkem Motion bookingu. Já jsem přibližně před čtyřmi lety dokončil školu a začal se naplno věnovat muzice. A jelikož se tomu chci věnovat i nadále a dělat to na co nejprofesionálnější úrovni, potřebuju na to spoustu času. Takže jsem jednoduše ten čas, kterej jsem trávil vyřizováním všech záležitostí okolo hraní, vzal a přehodil ho na bookingovou agenturu. Tomáš (Pixie – pozn. Bifidus Aktif) vyřizuje vše potřebný a já se můžu na 100% věnovat vlastní tvorbě a nemusím se bát, že až přijedu na vystoupení, že mi tam bude chybět nějaká technika. Jen se snažíme dělat věci profesionálně - to byl jeden z hlavních důvodů založení bookingu. Já vlastně furt nechápu, proč se tomu ty lidi tak brání nebo se toho bojí, vždyť v zahraničí to takhle funguje už léta a nikdo s tím problém nemá. Však si zkuste pozvat nějakého DJ-e / producenta / kapelu ze zahraničí a sami brzo zjistíte, že to skoro všude funguje stejně, každý má svýho agenta nebo bookingovou agenturu, která ho zastupuje, a funguje to. Takže prosím, nebojte se naší agentury, my jen chceme být profesionální a dělat to na co nejlepší urovni. To je to, o co nám jde.



Měl jsi díky chování, jednání nebo politice některých promotérů pocit, že scéna potřebuje nějakou čistku?

Žádnej takovejhle pocit jsem naštěstí neměl. Spíš naopak, scéna roste, je tu spousta novejch DJs a producentů a i akcí je mnohem víc…



Když zabrousíme do výsledků anket, zjistíme zajímavou "shodu" - v Drumandbass.cz Awards ses umístil společně s Katchou na 4. místě, v Dance Music Awards pak okupuješ 22. pozici společně s jinou dámou, IM Cyber… Spokojenost? Důvod přemýšlet o tom, snažit se víc zamakat? A nebo je to pro tebe jenom určitá informace, kterou neřešíš?

Důvody zamakat nemusím hledat, těch je vždycky dost - furt je co zlepšovat. Řídím se totiž takovým nepsaným pravidlem, že pokud si začneš říkat: "teď už je to dobrý, teď už to má úroveň a už to nemusím zlepšovat", je to většinou přesně naopak a jedná se jen o tvojí iluzi. Pořád je totiž co zlepšovat a proto na muzice musí člověk furt makat. Moje umístění mě samozřejmě potěšila a děkuju všem, kdo mě podpořili, ale na druhou stranu - hudební ankety mě nikdy moc nezajímaly. Má to sice určitou výpovědní hodnotu, ale taky to může říkat, kdo má nejvíc kamarádů a kdo rozeslal nejvíc mejlů. Tím samozřejmě nemyslím nic konkrétního, ale byly tu i případy, kdy se najednou úplně neznámej DJ umístil na horních pozicích nějaké podobné ankety, a pak se přišlo na to, že si ty hlasy naposílal sám. Podobné případy se stávaly například i v Českém Slavíkovi, takže nic novýho pod sluncem. Já ale věřím, že v obou těchto anketách proběhlo vše podle regulí. Když o tom tak přemýšlím, tak jsem si vlastně ani neposlal svůj hlas. A je to tak asi spravně, přišlo by mi to asi trošku jako onanie. A nejsem přece žádný politik, abych vhazoval svůj hlas před kamerou do urny :)



Blíží se žebříček DJs podle hlasování lidí tomu, jak vnímáš nejlepší DJe ty?

No spíš mi řekni, jak chceš určit nejlepšího DJe? Podle čeho, podle jakých kriterií? Podle mě žádný nejlepší DJ neexistuje. Myslím si, že by se nemělo říkat nejlepší DJ, ale nejpopulárnější. Protože většinou ten kdo nejvíc hraje a je nejvíc vidět se i umisťuje na nejvyšších příčkách.



Pravda… Ono se to dá ale posoudit objektivně snad jen tak, když máš ostatní DJe možnost pravidelně slýchat a porovnávat, což je někdy problém. Dal sis v poslední době set nějakého DJe? Nedávno jsme se bavili se Sukim o tom, že průběh parties se většinou bohužel semele tak, že vlastně nikoho pořádně neslyšíme - až na pár výjimek…

No já to mám asi podobně, soustředím se hlavně na svůj výkon a když o tom tak přemýšlím, tak už jsem si pěkně dlouho neposlechl někoho od začátku do konce. Já jsem si prostě před pár lety ulítnul na turntablismu a to mě v DJ-ingu baví - když DJ dělá triky a scratchuje - to tu skoro nikdo nedělá. Třeba DJ Kentaro je totální blázen a jsem si jistej, že na něj bych se vydržel dívat celej set. Takovejch lidí je samozřejmě víc, ale nikdo je sem moc nevozí. Celkově mi přijde že DJ-ing jako takový je v Čechách trošku na ústupu a spíš chce být více lidí MCs. To je ale jen můj pocit. Já se spíš chodím dívat na koncerty a producentské sety, než na party DJs. Zrovna nedávno jsem se byl podívat na křtu WWW a podle mě je to jedna z nej českých kapel. Před tím třeba Thavius Beck v Crossu – ten byl úžasnej a přitom to byl jen jeden člověk s laptopem a controlerem. Někdy je méně prostě více.



Co nového tě v poslední době nějak významně oslovilo na poli produkce?

Tak v poslední době mě z DNB asi nejvíc baví Audio. Ale těch věcí je samozřejmě víc. A mimo DNB mě hodně oslovilo album Moderat, pak například Flying Lotus, poslední EP Clarka, Factor, Harmonic 313, Bassnectar a další a další. S Ghonzalesem máme na Radiu Wave pořad Beatcase, který je hlavně o pomalejších tempech, a tak se ke mně dostává hodně týhle hudby a dost jí propadám. Vždycky mám radost, když si tyhle styly někde můžu zahrát.



A jsme u toho: v pátek 22. května se na Take Control předvedeš na druhé stagi, kde dostane každý z DJů šanci předvést i jiné styly než drum & bass. Co máš v plánu vytáhnout?

Já mám v plánu hrát takový mash-up různých stylů od dubstepu přes hiphop až po breaks a asi to bude hodně rozpadlý - to mě teď hodně baví. V dubstepu cítím jakýsi návrat ke zvuku, na kterým jsem před x lety začínal, hutný temný sound, to mě vždycky bavilo.



Na hlavní stagi bude hrát Shadowboxí oblíbenec, irský producent Calibre. Jeho styl zapadá do absolutně jiného soudku, než hraješ, ale pustíš si ho třeba doma k čaji?

Abych řekl pravdu, tak ne. Já doma poslouchám hodně klidných věcí, downtempo, dubstep, abstraktní hiphop a jim příbuzný styly. DNB je pro mě hlavně taneční muzika na párty, takže tu doma poslouchám hlavně, když potřebuju udělat něco rychle.



V budoucnu tě uslyšíme třeba i na Let it Roll open air festivalu. Fandíš mu, jako vůbec prvnímu pokusu udělat čistě dnb fesťák na mezinárodní úrovni?

Jasně, že mu fandím. Tolik kvalitní muziky na jednom místě se hned tak nepotká. A line-up? Bude stejně jako loni nabušenej nejaktuálnějšími jmény: Andym C počínaje přes Ed Rush & Optical, Audio, Chase & Status, Noisia, Cyantific, z producentů deepovek se předvedou Commix a Spectrasoul, takže je rozhodně na co se těšit a milovníci elektronických zlomených beatů si to jistě užijí. Navíc - na Let It Rollu je vždy kvalitní zvuk, a to je pro posluchače taky hodně důležitý. A to místo, kde se LIR koná, je naprosto super. Taková ranní koupel v průzračný vodě pískovny tě na tuty probere. Držím pořadatelům palce a doufám, že to ještě několik ročníků vydrží.



Jak to máš vůbec s fesťáky? Raději přijet, odehrát a zmizet a nebo máš stále sílu a chuť si to dávat i se spaním ve stanu, koupáním a zevlováním jako běžný návštěvník?

Tohle je hodně subjektivní a je tu spousta okolností, který to ovlivňujou. Nejraději samozřejmě mám, když vyjde počasí a nejsem utahanej z nějakýho předchozího hraní. Pak si to dávám se vším všudy a užívám si na maximum. Open airy mě vždy bavili nejvíc a hraní pod širým nebem – to je prostě něco extra. Miluju přírodu, a když se to spojí s hudbou, není co řešit. Občas tě ale počasí vypeče, a to je potom dost co řešit :)



© 2017 Philip TBC | dnb mp3 sety | Loadtime: | 0,02759s